Monday, September 30, 2013

POST MORTEM kejohanan SUKAN SEKOLAH

Alhadulillah kejohanan sukan tahunan sekolah telah melabuhkan tirainya...

Banyak perkara telah berlaku samada perkara baru..perkara berulang ataupun diulang-ulang.
untuk kesenangan diri sendiri dan umumnya (kalau-kalaulah ada yang membaca coretan ini) semoga sedikit sebanyak memberikan info berlainan daripada yang biasa..

1.perkara utama yang perlu diselesaikan ialah tugas-tugas kepegawaian yang sememangnya terdiri daripada guru-guru sendiri.

  •        guru-guru ini terdiri daripada guru sesi pagi dan petang
  • MASALAH akan timbul apabila guru pagi hanya mengawal murid pagi dan guru2 petang menguruskan murid petang kerana tahap 1 lebih ramai pada waktu petang iaitu tahun 2 dan 3
  • KAWALAN MURID sangat sukar terutama sekali sekiranya guru-guru tersebut menjadi hakim,penjanga masa atau pencatat..kerana BAGAIMANA DENGAN KELAS YANG DITINGGALKAN?
2. PERBEZAAN antara sukaneka---sukantara dan KEJOHANAN SUKAN..
3.setiap guru perlu menjalankan tugasan masing2 dengan bertanggungjawab untuk mengelakkan masalah lain timbul..

MASALAH YANG DILUPAKAN.

  1. Alatan sampingan perlu disediakan
  • WISEL
  • PEMBESAR SUARA- sekurang-kurangnya 4 (penyelia peserta, penyelaras peserta, penyelaras perbarisan dan pelepas)
  • PAYUNG YANG MENCUKUPI - sekurang-kurangnya 5 ( hakim penamat 2, pencatat masa 2, pelepas 1)
  • WALKIETALKIE- sebanyak mungkin (mengikut kemampuan sekolah)
  • NOMBOR BERLAMINASI - 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 (untuk kegunaan penamat 2 ATAU 3 SET kerana boleh digunakan berulangkali dan untuk kejohanan MERENTAS DESA)

2. sediakan KERTAS PENCATAT/STATISTIK lebih awal dalam salinan yang mencukupi MENGIKUT JUMLAH RUMAH SUKAN..untuk kegunaan semasa SUKAN TARA.

3.CATAT keputusan MURID semasa sukantara tersebut untuk semua acara.


SEMASA KEJOHANAN

SUKANEKA
  1. semua GURU mesti terlibat membantu menguruskan acara
  • PELEPAS - satu acara                                    2 orang guru
  • PENGURUS PESERTA-                                   guru-guru rumah sukan tersebut
  • PENGURUS ALATAN                                  1 orang guru setiap tahun dibantu MURID2
  • STATISTIK                                                    2 orang
  • PROTOKOL VVIP                                        2 orang  
  • MC                                                                  1 atau 2 orang
  • disiplin dan kebersihan HANYA SYARAT semua guru perlu terlibat
  • HADIAH - biasanya siap awal..boleh membantu semasa kejohanan. 4 orang

SUKAN TAHUNAN

1. BUKU PROGRAM            perlu siap lebih awal untuk memastikan perjalanan yang dirancang dapat disusun mengikut masa yang diperuntukkan

2.TENTATIF PROGRAM PERLU DIJELASKAN

3. RAPTAI PENUH PERLU dilakukan dengan betul,.

4. ACARA PERBARISAN 
  • dimulakan oleh pemenang tahun sebelumnya / tahun lepas diikuti oleh ke-2,3,4
  • kedudukan-    1. PEMBAWA BENDERA KEJOHANAN (samada wakil2 rumah sukan atau unit2 beruniform)      2 . KETUA KONTINGEN      3.  RUMAH2 SUKAN.
  • lintas hormat- turunkan bendera kejohanan
  • masuk dalam barisan dalam keadaan masih berkawad ---berhenti apabila ketua rumah beri ARAHAN.
  • NYANYIAN LAGU2 RASMI    - naikkan bendera kejohanan semasa lagu sekolah.
  • BENDERA2 RASMI lain tidak perlu dinaikkan..
  • bacaan IKRAR oleh ketua kontingen diikuti OLEH PEMBAWA BENDERA 4 RUMAH SUKAN ke hadapan.---UP--
5. PENYELIA PESERTA -memastikan murid2 yg mengambil acara bersedia.

6. PENYELARAS PESERTA- guru-guru rumah sukan menyediakan ATLIT masing2..

7. HAKIM2 PENAMAT BERSEDIA

8.pemenang berikan keputusan kepada pencatat/HAKIM penamat untuk dicatat --RUNNER--hantar kepada STATISTIK DAN REKOD utk keputusan RASMI diumumkan.

9. PELEPAS - perlu lebih ramai mewakili PENTADBIR/PIBG/ORANG2 KENAMAAN VVIP/GURU

10. KETUA PERBARISAN - menyediakan dan memastikan peserta2 PERBARISAN CUKUP dan bersedia

11. simbolik PERASMIAN??? terpulang...

12. GURU RUMAH sukan jangan lupa sediakan MAKAN MINUM...


BERSAMBUNG...................

















No comments:

Post a Comment