MSSD,MSSM,MSS dan banyak lagi M dan S...termasuklah 1M1S..banyak betul AKTIVITI yang dipaksakan untuk murid sentiasa aktif..sihat dan cergas..tapi PELAKSANAAN dan pemantauan serta kesan atau hasil daripada kesemua ini sangat sedikit yang berhasil..kerana banyak faktor yang mempengaruhi..
DI SEKOLAH RENDAH, OLAHRAGA hanyalah pilihan murid2 kerana sukan ini sebenarnya agak memboringkan MURID sekolah sebenarnya...lari...lari..lari..dan lari kemudian LOMPAT dan lompat...atau LONTARRR..aktiviti ulangan ini agak membosankan..sementelahan bila semua aktiviti PERTANDINGAN YANG DIADAKAN melibatkan bulan yang hampir sama JAN...FEB..MAC..april..
UMUMNYA..seseorang MURID yang aktif akan melibatkan diri dalam pelbagai cabangan sukan..SEKIRANYA dia seorang yang aktif dalam bola sepak..biasanya dialah yang aktif dalam BADMINTON...SEPAK TAKRAW ataupun OLAHRAGA mahupun sukan lain..justeru itu,sekiranya MURID TERPAKSA MEMBUAT PILIHAN maka BOLA SEPAK ATAU ping pong lebih memberikan kepuasan dan keseronokan kepada murid kerana permainan ini lebih MEMBERIKAN CABARAN semasa atau pada waktu itu juga berbanding olahraga yang hanya MENJALANI LATIHAN (bertanding lama lagi).
justeru itu, OLAHRAGA atau PERMAINAN???
kebanyakan murid lebih sukakan PERMAINAN berbanding olahraga..JURULATIH juga secara umumnya lebih sukakan PERMAINAN berbanding OLAHRAGA kerana pelbagai jenis AKTIVITI YANG TERPAKSA dilatih dalam SATU MASA..
PERSOALANNYA..bagaimanakah agaknya untuk membolehkan murid memberikan tumpuan KEPADA OLAHRAGA tanpa mengabaikan PERMAINAN?? pastilah jawapannya ialah mengadakan hari SUKAN/OLAHRAGA pada bulan lain daripada SUKAN PERMAINAN..Contohnya, sukan permainan mestilah semuanya diadakan SEAWAL TAHUN persekolahan..agar murid boleh menumpukan pada OLAHRAGA yang TERPAKSA DIPILIH kerana sukan PERMAINAN TELAH selesai..
MAKNANYA..sukan permainan mestilah diselesaikan seawal bulan JAN..FEBUARI dan OLAHRAGA dilangsungkan pada AKHIR MAC atau awal APRIL..YANG demikian itru lebih menunjukkan kesungguhan murid apabila MENYERTAI SUKAN olahraga..
SEBAGAI juruLETIH yang melatih murid..YANG mengajar SESI PETANG...bagaimanakan hendak melatih MURID? buat masa ini saya MERASA agak terhalang dalam menjalankan LATIHAN..contohnya..PAGI: SAya cuma mampu melatih dari jam 7.00 sehingga 7.30..sebab PNP bermula seawal jam 7.20..DALAM masa 30 minit itu bagaimana murid dilatih?murid yg lewat sampai..yang belum sarapan...dan macam2 lagi...sebelah PETANG PULA...habis waktu SEKOLAH IALAH 6.30..urus murid beratur sampai habis,,,6.45...MULA LATIHAN HANYA jam 7.00...MAGHRIB pula dalam 7.20....ATAU MURID pula pergi ke kelas AGAMA..jadi bila MASANYA murid dapat berlatih..
semoga selepas ini ada KAEDAH pengajaran dan LATIHAN yang lebih mantap dan sesuai untuk murid dan GURU-GURU..
:)
Mungkin disebabkan pengurusan sekolah yang masih perlu penambahbaikan dan disebabkan oleh kekurangan guru sukan. Sepatutnya guru yang melatih sukan untuk prestasi tinggi perlu juga diberi pengiktirafan seperti dikurangkan masa jadual waktunya dan dilebihkan masa untuk melatih murid PADA WAKTU YANG SESUAI SEPERTI PETANG ATAU PAGI. Perancangan seperti melonggarkan jadual waktu murid wakil sekolah untuk berlatih hingga pukul 9 dan mula belajar selepas itu juga dapat meningkatkan prestasi mereka.
ReplyDeletebetul tu..TAPI bagi sekolah yang berorientasikan AKADEMIK...mimpi utk menjadi kenyataan..
ReplyDeleteitulah dilema guru-guru sukan...tersepit antara akademik dan sukan...sepatutnya diber elaun khas dan pangkat khas macam guru s/u bla bla bla.... baru boleh gerak kot..:)
Delete