rakyat Malaysia khususnya masih takut akan hakikat bahawa "dimana ada kemahuan ,di situ ada jalan..ada hati semua boleh jadi"
pendidikan arus perdana yang terlalu berorientasikan peperiksaan..sehinggakan malaysia menjadi salah satu negara yang TERLALU BANYAK PEPERIKSAAN..ini kerana ramai daripada kita TAKU SEKIRANYA tidak BERJAYA dalam bidang sukan yang diceburi kelak..
walaupun kini telah terbukti..."BERMAIN boleh menjadi SUMBER KEKAYAAN" terbukti apabila c.Ronaldo,Beckham,ronaldinho,l.messi ....
di malaysia ....N.ANN DAVID..DATO LEE C.W....dan terbaru yang dikhabarkan menjadi penanda aras BOLA SEPAK MALAYSIA...NAZMI yang bermain di PORTUGAL..
NEWS:"
JIKA Safee Sali menerima gaji bulanan berjumlah Rupiah 350 juta
(RM118,000) sebulan, wonderkid Malaysia yang baru sahaja mengikat
kontrak tiga tahun bersama kelab Portugal, Beira-Mar, Nazmi Faiz pula
dikhabarkan bakal menerima gaji bulanan sebanyak RM 300,000.
Mencetus
fenomena dalam bola sepak negara selepas terpilih sebagai pemain untuk
kelab liga divisyen satu Portugal sehingga Jun 2015 nanti, gaji pemain
tengah Harimau Muda itu kini menjadi topik perbualan hangat penyokong
serta pemerhati bola sepak tempatan.
Meskipun khabar angin
mengenai gaji yang bakal diterima oleh Nazmi masih belum dapat disahkan,
namun, sekiranya benar, pemain muda yang bakal mencecah 18 tahun 16
Ogos nanti akan bergelar pemain termuda Malaysia berstatus jutawan
selain Safee Sali.
Sementara itu, ejen Nazmi, Marco Guimaraes,
mengakui jumlah gaji yang bakal ditawarkan kepada tonggak skuad bawah 22
tahun itu adalah sangat lumayan bagi seorang pemain muda dari Asia
Tenggara, bagaimanapun beliau enggan mendedahkan jumlah sebenar yang
akan diterima oleh anak buah Ong Kim Swee itu.
"Terpulang kepadanya (Nazmi) sama ada untuk mendedahkannya atau tidak, katanya.
Dalam
perkembangan lain, akan mula menyertai latihan bersama Beira-Mar
selepas pusingan kelayakan Piala AFC bawah 22 tahun yang akan bermula 21
Jun sehingga 4 Julai nanti, Nazmi akan turut ditemani pengendali
Harimau Muda, Ong kim Swee.
Selain menguruskan soal kontrak
dengan kelab tersebut, Kim Swee yang berada di sana selama seminggu akan
turut membantu anak buahnya menyesuaikan diri sebagai pemain
professional di kelab Eropah itu
SUMBER:http://eddyjugaks.blogspot.com/2012/05/perghh-nazmi-terima-gaji-rm300000.html
aKTivITi SiHAt sEKoLaH.RaMai OrANg SiHAt,TaPI tIDaK rAMai YanG CeRGaS....
Monday, May 28, 2012
Thursday, May 3, 2012
juruLETIH , juruLATIH , pemerhati
siapa AGAKNYA yang lebih berhak memberikan arahan KEPADA pasukan? JURULATIH?PENGURUS?pemerhati?...
campurtangan daripada LUAR? walaupun mereka mempunyai kelab sendiri..lebih terlatih..NAMUN jurulatih yang dah LETIH melatih RASANYA lebih berhak MEMBERIKAN arahan..WALAUPUN pemerhati tersebut ADALAH DARIPADA kepala sekolah...
KALAU semua nak menang TANPA KEKALAHAN...mustahilll...semua orang pun tahu..
BERPADA-padalah dalam menyuarakan pendapat..DAN komunikasi yang baik memainkan peranan..TANPA WASANGKA DAN prejudish..
GURU memang BUKAN juruLATIH..tp GURU selalu buat YANG TERMAMPU...
campurtangan daripada LUAR? walaupun mereka mempunyai kelab sendiri..lebih terlatih..NAMUN jurulatih yang dah LETIH melatih RASANYA lebih berhak MEMBERIKAN arahan..WALAUPUN pemerhati tersebut ADALAH DARIPADA kepala sekolah...
KALAU semua nak menang TANPA KEKALAHAN...mustahilll...semua orang pun tahu..
BERPADA-padalah dalam menyuarakan pendapat..DAN komunikasi yang baik memainkan peranan..TANPA WASANGKA DAN prejudish..
GURU memang BUKAN juruLATIH..tp GURU selalu buat YANG TERMAMPU...
Wednesday, March 7, 2012
OLAHRAGA atau PERMAINAN
MSSD,MSSM,MSS dan banyak lagi M dan S...termasuklah 1M1S..banyak betul AKTIVITI yang dipaksakan untuk murid sentiasa aktif..sihat dan cergas..tapi PELAKSANAAN dan pemantauan serta kesan atau hasil daripada kesemua ini sangat sedikit yang berhasil..kerana banyak faktor yang mempengaruhi..
DI SEKOLAH RENDAH, OLAHRAGA hanyalah pilihan murid2 kerana sukan ini sebenarnya agak memboringkan MURID sekolah sebenarnya...lari...lari..lari..dan lari kemudian LOMPAT dan lompat...atau LONTARRR..aktiviti ulangan ini agak membosankan..sementelahan bila semua aktiviti PERTANDINGAN YANG DIADAKAN melibatkan bulan yang hampir sama JAN...FEB..MAC..april..
UMUMNYA..seseorang MURID yang aktif akan melibatkan diri dalam pelbagai cabangan sukan..SEKIRANYA dia seorang yang aktif dalam bola sepak..biasanya dialah yang aktif dalam BADMINTON...SEPAK TAKRAW ataupun OLAHRAGA mahupun sukan lain..justeru itu,sekiranya MURID TERPAKSA MEMBUAT PILIHAN maka BOLA SEPAK ATAU ping pong lebih memberikan kepuasan dan keseronokan kepada murid kerana permainan ini lebih MEMBERIKAN CABARAN semasa atau pada waktu itu juga berbanding olahraga yang hanya MENJALANI LATIHAN (bertanding lama lagi).
justeru itu, OLAHRAGA atau PERMAINAN???
kebanyakan murid lebih sukakan PERMAINAN berbanding olahraga..JURULATIH juga secara umumnya lebih sukakan PERMAINAN berbanding OLAHRAGA kerana pelbagai jenis AKTIVITI YANG TERPAKSA dilatih dalam SATU MASA..
PERSOALANNYA..bagaimanakah agaknya untuk membolehkan murid memberikan tumpuan KEPADA OLAHRAGA tanpa mengabaikan PERMAINAN?? pastilah jawapannya ialah mengadakan hari SUKAN/OLAHRAGA pada bulan lain daripada SUKAN PERMAINAN..Contohnya, sukan permainan mestilah semuanya diadakan SEAWAL TAHUN persekolahan..agar murid boleh menumpukan pada OLAHRAGA yang TERPAKSA DIPILIH kerana sukan PERMAINAN TELAH selesai..
MAKNANYA..sukan permainan mestilah diselesaikan seawal bulan JAN..FEBUARI dan OLAHRAGA dilangsungkan pada AKHIR MAC atau awal APRIL..YANG demikian itru lebih menunjukkan kesungguhan murid apabila MENYERTAI SUKAN olahraga..
SEBAGAI juruLETIH yang melatih murid..YANG mengajar SESI PETANG...bagaimanakan hendak melatih MURID? buat masa ini saya MERASA agak terhalang dalam menjalankan LATIHAN..contohnya..PAGI: SAya cuma mampu melatih dari jam 7.00 sehingga 7.30..sebab PNP bermula seawal jam 7.20..DALAM masa 30 minit itu bagaimana murid dilatih?murid yg lewat sampai..yang belum sarapan...dan macam2 lagi...sebelah PETANG PULA...habis waktu SEKOLAH IALAH 6.30..urus murid beratur sampai habis,,,6.45...MULA LATIHAN HANYA jam 7.00...MAGHRIB pula dalam 7.20....ATAU MURID pula pergi ke kelas AGAMA..jadi bila MASANYA murid dapat berlatih..
semoga selepas ini ada KAEDAH pengajaran dan LATIHAN yang lebih mantap dan sesuai untuk murid dan GURU-GURU..
:)
DI SEKOLAH RENDAH, OLAHRAGA hanyalah pilihan murid2 kerana sukan ini sebenarnya agak memboringkan MURID sekolah sebenarnya...lari...lari..lari..dan lari kemudian LOMPAT dan lompat...atau LONTARRR..aktiviti ulangan ini agak membosankan..sementelahan bila semua aktiviti PERTANDINGAN YANG DIADAKAN melibatkan bulan yang hampir sama JAN...FEB..MAC..april..
UMUMNYA..seseorang MURID yang aktif akan melibatkan diri dalam pelbagai cabangan sukan..SEKIRANYA dia seorang yang aktif dalam bola sepak..biasanya dialah yang aktif dalam BADMINTON...SEPAK TAKRAW ataupun OLAHRAGA mahupun sukan lain..justeru itu,sekiranya MURID TERPAKSA MEMBUAT PILIHAN maka BOLA SEPAK ATAU ping pong lebih memberikan kepuasan dan keseronokan kepada murid kerana permainan ini lebih MEMBERIKAN CABARAN semasa atau pada waktu itu juga berbanding olahraga yang hanya MENJALANI LATIHAN (bertanding lama lagi).
justeru itu, OLAHRAGA atau PERMAINAN???
kebanyakan murid lebih sukakan PERMAINAN berbanding olahraga..JURULATIH juga secara umumnya lebih sukakan PERMAINAN berbanding OLAHRAGA kerana pelbagai jenis AKTIVITI YANG TERPAKSA dilatih dalam SATU MASA..
PERSOALANNYA..bagaimanakah agaknya untuk membolehkan murid memberikan tumpuan KEPADA OLAHRAGA tanpa mengabaikan PERMAINAN?? pastilah jawapannya ialah mengadakan hari SUKAN/OLAHRAGA pada bulan lain daripada SUKAN PERMAINAN..Contohnya, sukan permainan mestilah semuanya diadakan SEAWAL TAHUN persekolahan..agar murid boleh menumpukan pada OLAHRAGA yang TERPAKSA DIPILIH kerana sukan PERMAINAN TELAH selesai..
MAKNANYA..sukan permainan mestilah diselesaikan seawal bulan JAN..FEBUARI dan OLAHRAGA dilangsungkan pada AKHIR MAC atau awal APRIL..YANG demikian itru lebih menunjukkan kesungguhan murid apabila MENYERTAI SUKAN olahraga..
SEBAGAI juruLETIH yang melatih murid..YANG mengajar SESI PETANG...bagaimanakan hendak melatih MURID? buat masa ini saya MERASA agak terhalang dalam menjalankan LATIHAN..contohnya..PAGI: SAya cuma mampu melatih dari jam 7.00 sehingga 7.30..sebab PNP bermula seawal jam 7.20..DALAM masa 30 minit itu bagaimana murid dilatih?murid yg lewat sampai..yang belum sarapan...dan macam2 lagi...sebelah PETANG PULA...habis waktu SEKOLAH IALAH 6.30..urus murid beratur sampai habis,,,6.45...MULA LATIHAN HANYA jam 7.00...MAGHRIB pula dalam 7.20....ATAU MURID pula pergi ke kelas AGAMA..jadi bila MASANYA murid dapat berlatih..
semoga selepas ini ada KAEDAH pengajaran dan LATIHAN yang lebih mantap dan sesuai untuk murid dan GURU-GURU..
:)
Saturday, January 14, 2012
merentas desa or road run..sk seri pristana kali 2
road run sk seri pristana kali ke-2..sometimes mmg bgs kalau kita boleh diharapkan untuk sesuatu benda yg kita mmg boleh buat..tapi tidak bagusnya kalau akhirnya kita merasa seperti diperatkan..
memandangkan road run adalah salah satu sukan WAJIB SEKOLAH atau dikenali juga sebagai merentas desa..semua guru bertungkus lumus menyediakan kemudahan yg sepatutnya dibuat..dan tanpa perancangan yg rapi..walaupun program ini dibuat setiap tahun..masih berlaku banyak kekurangan..
antaranya ialah..
1.perletakan check point-tidak semua guru yg ditugaskan di suatu tpt setuju dgn tugas tersebut..
MASALAH timbul apabila ada murid yg tahu jalan tersebut mengambil jln pintas sbb tiada guru yg menjaga..seterusnya keselamatan murid juga terabai..
2.tidak ambil peduli sangat..guru mmg cukup-cukup sahaja melaksanakan tugas masing2..tetapi seandainya meletakkan tugas kita kpd org lain dgn harapan tugas tersebut akan dapat dipenuhi..mmg la sesuatu yg sangat mementingkan diri sendiri..kebanyakan guru adalah berpengalaman dan BIASA DENGAN PROGRAM Ini..jadi anggapan biarlah cikgu lain yg buat sgt la tidak bertanggungjawab kerana tiada guru yg tugas ikhtisasnya utk melaksanakan tggjwb melaksanakan road run trsbt..
3.komunikasi dan perancangan- tanpa komunikasi berkesan antara guru maka banyak kesilapan berlaku..antaranya tadi..murid tahun 5&6 lelaki dan perempuan tidak dpt dilepaskan mengikut kategori yg sepatutnya kerana tiada komunikasi dengan org yg menjaga di tapak perhimpunan..walaubagaimanapun..sepatutnya pelepas lebih perlu prihating dan sedar siapa murid yg sedang hendak dilepaskan..bukan sekadr menekan airhon dan murid berlari..
4.penamat..pencatat...perlu ada penerangan lanjut berkenaan tugas dan tanggungjawab yg perlu dipikul oleh guru supaya mereka ingat semula apa yg perlu dilakukan..
walaubagaimanapun kerjasama guru la yg paling utama menjayakan apa.jua jenis sukan dan permainan di skolah..majulah sukan utk negRa..
Friday, December 2, 2011
KSSR PEN.JASMANI vs pen.kesihatan
KSSR
SEBELUM INI pjk dijadikan pjpk...SELEPAS itu pendidikan jasmani dan pendidikan kesihatan diasingkan..dan terbaru KETUA PANITIA PENDIDIKAN JASMANI bukanlah ketua panitia pendidikan kesihatan..juga diasingkan..
setiap kali selepas PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN perlu ada 'hand out" yang menyatakan STANDARD pencapaian murid..PENAMBAHBAIKAN ATAU penambahbebanan KSSR pj dan pk yang kelihatannya semakin rumit pengurusannya walaupun dikatakan pengajaran menjadi lebih mudah??semudah apa agaknya..????
pj vs pk.....kalau guru opsyen pjpk perlu mengajar sekurang-kurangnya 14 waktu pendidikan jasmani dan pendidikan kesihatan...kalaulah guru tersebut mengajar 2 aliran tahap 1,setiap aliran 5 kelas maknanya perlu mengajar 30 waktu..30 waktu dengan purata murid 35 orang...maknAnya pengisian markah/BAND murid 1-6 adalah sebanyak 35 orang x 5 kelas (10 waktu/pjpk) x (bilangan ujian iaitu 10 kali x 6 BAND) = BANYAKKNYA nak isi...
SEBELUM INI pjk dijadikan pjpk...SELEPAS itu pendidikan jasmani dan pendidikan kesihatan diasingkan..dan terbaru KETUA PANITIA PENDIDIKAN JASMANI bukanlah ketua panitia pendidikan kesihatan..juga diasingkan..
setiap kali selepas PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN perlu ada 'hand out" yang menyatakan STANDARD pencapaian murid..PENAMBAHBAIKAN ATAU penambahbebanan KSSR pj dan pk yang kelihatannya semakin rumit pengurusannya walaupun dikatakan pengajaran menjadi lebih mudah??semudah apa agaknya..????
pj vs pk.....kalau guru opsyen pjpk perlu mengajar sekurang-kurangnya 14 waktu pendidikan jasmani dan pendidikan kesihatan...kalaulah guru tersebut mengajar 2 aliran tahap 1,setiap aliran 5 kelas maknanya perlu mengajar 30 waktu..30 waktu dengan purata murid 35 orang...maknAnya pengisian markah/BAND murid 1-6 adalah sebanyak 35 orang x 5 kelas (10 waktu/pjpk) x (bilangan ujian iaitu 10 kali x 6 BAND) = BANYAKKNYA nak isi...
Wednesday, November 30, 2011
Pendidikan Jasmani perlu suntikan baharu
Pendidikan Jasmani perlu suntikan baharu
Oleh DR. MOHAR KASSIM
Berbeza dengan mata pelajaran lain yang hanya menumpukan kepada aspek pengetahuan sahaja, Pendidikan Jasmani (PJ) boleh meningkatkan keupayaan minda, psikomotor dan nilai sosial seseorang pelajar.
Hal ini boleh dibuktikan apabila seseorang pelajar itu melakukan sesuatu aktiviti fizikal. Perbuatan itu bukan sahaja melibatkan keupayaan fizikalnya, malah ia juga dapat meningkatkan tahap keyakinan, pengetahuan dan keseronokan melakukan aktiviti berkenaan.
Justeru PJ merupakan mata pelajaran yang mempunyai kekuatan dan berpotensi untuk melengkapkan pelajar dalam semua aspek jasmani, intelektual, rohani dan sosial, selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Bagaimanapun, berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, penulis mendapati PJ tidak dapat dijalankan dengan berkesan kerana kekangan masa, kekurangan peralatan, kemudahan yang tidak mencukupi, guru yang tidak berkelayakan atau kurang berpengalaman yang mengajar subjek itu.
Kesemua faktor berkenaan membawa kepada kurangnya minat pelajar terhadap mata pelajaran ini. Ditambah pula dengan keadaan yang tidak selesa untuk belajar kerana panas dan berpeluh semasa di dalam kelas selepas PJ. Ia disebabkan tiada kemudahan bilik mandi yang sempurna untuk pelajar membersihkan tubuh badan.
Bagi memastikan keberkesanan PJ, Kementerian Pelajaran perlu mempertimbangkan pelbagai aspek yang meliputi peruntukkan jumlah jam dalam seminggu, peralatan, kemudahan, guru yang berkelayakan, dan kandungan kurikulum yang mudah untuk dilaksanakan secara berkesan bukannya hanya di atas kertas.
Dibimbangi jika PJ dilaksanakan dengan sekadar melepaskan batuk di tangga akan memberi impak negatif kepada penglibatan pelajar dalam aktiviti sukan dan seterusnya akan menjejaskan perlaksanaan dasar 1Murid 1Sukan.
Oleh sebab itu, dicadangkan tiga langkah baharu untuk memastikan PJ dapat dijalankan dengan lebih berkesan.
Langkah pertama ialah dengan mengadakan satu sesi persekolahan dan ia boleh dilakukan secara berperingkat-peringkat. Dalam konteks ini, PJ sesuai dilaksanakan pada sebelah petang.
Hal ini membolehkan pelajar terus pulang ke rumah tanpa perlu masuk semula ke dalam kelas selepas PJ. Jika ia dilaksanakan, kemungkinan besar akan dapat menarik semula minat pelajar untuk menjalankan aktiviti fizikal.
Jumlah waktu untuk PJ juga boleh ditambah tanpa mengganggu mata pelajaran lain.
Usaha murni Kementerian Pelajaran yang telah dan sedang membina sekolah di setiap kawasan perumahan menjadi pemangkin proses untuk melaksanakan kelas PJ pada sebelah petang.
Di samping itu, pelbagai masalah sosial yang serius akan dapat diatasi kerana pelajar akan lebih menumpukan kepada aktiviti fizikal yang banyak membawa ke arah kebaikan.
Langkah kedua ialah menempatkan lebih ramai graduan PJ di setiap sekolah, sekurang-kurangnya empat orang guru - dua guru lelaki dan dua guru wanita - bagi sekolah yang ada pelajar perempuan.
Bilangan ini bukan satu masalah besar kerana setiap tahun institusi pengajian tinggi awam (IPTA) seperti Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Universiti Putra Malaysia (UPM) Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Malaya (UM) serta Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) mengeluarkan graduan PJ yang berkelayakan.
Langkah ketiga adalah dengan melihat semula alatan dan kemudahan yang sedia ada di setiap sekolah sebelum merangka kurikulum PJ. Ketika ini terdapat juga sekolah yang gagal untuk mengikuti silibus yang ditetapkan.
Perkara ini disebabkan sekolah tidak ada atau kurang alatan dan kemudahan untuk melaksanakan kemahiran-kemahiran tersebut. Oleh itu, ia hanya menjadi sebagai sesuatu yang ideal tetapi tidak boleh dipraktikkan.
Diharap cadangan tersebut dapat dilaksanakan walaupun secara berperingkat-peringkat sebagai satu suntikan baharu kepada mata pelajaran PJ ke arah melahirkan individu yang berketerampilan dari segi intelektual, jasmani dan sahsiah.
PENULIS ialah Pensyarah Sains Kejurulatihan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.
Tuesday, November 22, 2011
PELAN RANCANGAN STRATEGIK
PELAN RANCANGAN strategik pjpk. laporan TAHUNAN Panitia
http://www.scribd.com/doc/73518881/perancangan-strategik-PJPK-2012
http://www.scribd.com/doc/73518881/perancangan-strategik-PJPK-2012
http://www.scribd.com/doc/73518881/perancangan-strategik-PJPK-2012
http://www.scribd.com/doc/73518881/perancangan-strategik-PJPK-2012
Subscribe to:
Posts (Atom)